教員紹介ペレッキア ディエゴ

戻る

ペレッキア ディエゴPELLECCHIA DIEGO

文化学部 京都文化学科 准教授

学位
博士(演劇学)(ロンドン大学ロイヤル・ホロウェイ校) Phd (Theatre) Royal Holloway, University of London
専門分野
日本伝統芸能(能楽)、演劇学 Japanese traditional performing arts (nōgaku); theatre studies.

プロフィール

イタリア出身です。子供の頃から外国語が好きで、ヨーロッパの色々な国を旅行しました。学生時代は漫画を読んだりしていましたが、2006年イタリアで能楽に出会って一目惚れしました。2007年初来日して、金剛流能楽師 宇髙 通成師に師事しはじめました。能楽の文化を国内外に広めるため、講演、ワークショップ等をやっています。学生時代はロックバンドをやっていましたので、今でも音楽が大好きです。

I was born in Italy. Since I was little I enjoyed learning foreign languages, and I travelled across Europe. I liked reading manga, but in 2006 I encountered noh theatre, and fell in love with the art. In 2007 I came to Japan for the first time, and started training under Kongō school noh actor Udaka Michishige. My activities as scholar and practitioner aim at disseminating noh within and outside Japan. When I was a student, I used to play in a band: even today music is one of my passions.

研究テーマ

学者でありながら能楽を実際にやっていますので、私の研究は現代世界における能楽の実践を焦点し、伝承、修行、上演、受容を含みます。近年、能楽世界における「素人」と「玄人」の関係を研究しています。異文化演劇にも興味があります。
I am a noh scholar and a practitioner. My research focuses on practice, from transmission and training, to performance and reception. Recently, I have been studying the relationship between amateurs and professionals in the world of noh. I am also interested in intercultural theatre.

研究活動・教育活動

• “Introducing Genzai Nō: Categorization and Conventions, With a Focus on Ataka and Mochizuki” Mime Journal 27 2021
• "Time in Noh Theatre Performance and Training”. Time and Performer Training 2 2019
• "Noh Creativity? The Role of Amateurs in Japanese Noh Theatre". Contemporary Theatre Review. 27(1) 34-45 2017
• "Noh at the Venice Biennale 1957’ and ‘Noh and European Practitioners" A History of Japanese Theatre. Ed. Jonah Salz. Cambridge University Press. 2016
• "Japanese Traditional Theatre Masks’ The Routledge Handbook of Asian Theatre". Ed. Siyuan Liu. Routledge. 2016
• Noh Creativity? The Role of Amateurs in Japanese Noh Theatre. Contemporary Theatre Review. 27(1) 34-45 2017
• ‘Noh at the Venice Biennale 1957’ and ‘Noh and European Practitioners’ A History of Japanese Theatre. Ed. Jonah Salz. Cambridge University Press. 2016
• ‘Japanese Traditional Theatre Masks’ The Routledge Handbook of Asian Theatre. Ed. Siyuan Liu. Routledge. 2016
 

担当科目

京都の伝統文化、異文化コミュニケーション基礎演習、異文化コミュニケーション演習Ⅰ、異文化コミュニケーション演習Ⅱ、英語で京都文化II、京都文化フィールド演習、京都文化特論IX、京都の芸能、英語で観光文化セミナー
<科目の詳細はシラバス検索より>

ゼミ活動テーマ

ペレッキアゼミでは、京都の文化を英語で研究します。そもそも「京都文化」とは何か。京都の文化のどこがユニークなのか?この文化の捉え方には、日本と海外で違いがあるのか?外国人に京都文化を伝えるにはどうしたらいいのか?京都文化を英語で説明する場合、どのようなアプローチをとるべきか?このセミでは、京都文化の伝統的な側面と現代的な側面を見ながら、これらの疑問の答えてみます。

In this seminar we research, experience, and discuss Kyoto culture in English. What is “Kyoto culture”, and what makes it unique? Are there differences in the way this culture is understood in Japan and abroad? How can we talk about Kyoto culture to a non-Japanese audience? What approach should we take when explaining Kyoto culture in English? These are some of the questions we will try to answer in this seminar by looking at traditional and contemporary aspects of Kyoto culture.

学生へのメッセージ

大学生になると、やっと好きなことを自由にできる時が来ます。一方、その自由を上手に使う責任を担わなければなりません。この重要な期間の内に、勉強、部活動、バイト、旅行などを幅広く、色々なことを試してほしいです。そんな経験の軸は、京都産業大学です。文化財・文化的なイベントが豊富な京都に出かけて、経験したことを授業でシェアしてもらいたいです。そして、私が研究している「能楽」は、京都の多様文化(文学、歴史、宗教、音楽、舞、工芸など)を学ぶきっかけともなります。是非、学割で鑑賞できる間、能楽堂に行ってください!

University means freedom to choose what interests one wishes to pursue. At the same time, one has responsibility for those choices. During this precious time, I encourage students to experience university classes, club activities, part-time jobs, and travels. At the core of all these experiences is Kyoto Sangyo University. Students are encouraged to take full advantage of the extraordinary number of cultural properties and events Kyoto offers, and share their experiences in class. Finally, noh theatre, which is my research field, is a medium through which it is possible to study literature, history, religion, music, dance, and crafts. I hope students will take the chance to enjoy noh performances while studying at Kyoto Sangyo University!

専任教員一覧に戻る

PAGE TOP